Spring naar content

Hoeveel Google Ads budget heb je nodig?

Wil je starten met adverteren in Google Ads? Eén van de dingen die je dan moet bepalen is hoeveel budget je (maximaal) in wilt zetten.

Gepubliceerd op 23 augustus 2024 • 4 minuten leestijd

Op de vraag hoeveel budget je nodig hebt voor Google Ads, is niet één concreet antwoord te geven. Hoeveel budget je nodig hebt, is namelijk afhankelijk van veel verschillende factoren. Welk budget nodig is hangt bijvoorbeeld af van de doelen die je wilt bereiken, de hoeveelheid concurrentie en de diensten of producten die je aanbiedt.

In dit blog bespreek ik hoe Google Ads werkt en benoem ik verschillende factoren die een rol spelen bij het bepalen van je benodigde Google Ads budget.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads werkt via een veiling die bepaalt welke advertenties worden getoond. Zoekt iemand in Google bijvoorbeeld op ‘vrouwensneakers’? Of komt hij of zij op een website met Google Ads advertenties? Dan start de veiling. In deze veiling spelen meerdere factoren een rol. Een combinatie van het budget, de advertentiekwaliteit en advertentierelevantie bepaalt of de advertentie wordt getoond. De advertentiekwaliteit en advertentierelevantie verwijzen naar hoe goed een advertentie aansluit bij de zoekopdracht en verwachtingen van de gebruiker, waarbij advertenties die relevanter zijn en een betere gebruikerservaring bieden, betere kansen hebben in de veiling.

Factoren die invloed hebben op het Google Ads budget

Onderstaande factoren hebben invloed op hoeveel Google Ads-budget je nodig hebt.

Factor 1: Doel en biedstrategie

Het doel van je campagne bepaalt welke biedstrategie het beste past en hoe je budget wordt geoptimaliseerd. Als je bijvoorbeeld focust op merkbekendheid, richt je je biedstrategie op vertoningen. Wanneer je echter richt op conversies zoals aanvragen en verkopen, optimaliseer je op het behalen van zoveel mogelijk conversies binnen je budget.

Factor 2: Kosten per klik (CPC)

De kosten per klik (CPC) zijn afhankelijk van de concurrentie en de relevantie van de gekozen zoekwoorden. Hoe meer concurrentie er is op een zoekwoord, hoe meer je betaalt. Je kunt in Google Ads een maximum CPC instellen voor je zoekwoorden. Zo kun je bepalen wat je maximaal wil betalen per klik. Let wel op: kies je voor een te lage kosten per klik, dan kan het zijn dat je advertenties niet getoond worden. Om een voorbeeld te geven, voor onze klanten variëren de kosten per klik van € 0,04 tot € 5,16 per klik met een gemiddelde van € 0,68.

Factor 3: Concurrentie

Als er veel concurrentie is, zijn de kosten per klik hoger. Dit betekent dat je budget ook hoger moet zijn om zichtbaar te blijven. Is de hoeveelheid concurrentie beperkt? Dan kun je met een lager budget al een groot bereik hebben. In sommige branches is de hoeveelheid concurrentie ook sterk afhankelijk van het seizoen. Zo zal er begin van de zomer meer concurrentie zijn op zoektermen naar zwemkleding.

Factor 4: Kwaliteitsscore

Google kent aan elke advertentie een kwaliteitsscore toe. Deze kwaliteitsscore is gebaseerd op de relevantie en kwaliteit van je advertentie en landingspagina. De kwaliteitsscore van je advertentie speelt een rol in de veiling van Google. Daardoor kan een hogere kwaliteitsscore je helpen om je kosten per klik te verlagen en toch een goede positie in de zoekresultaten te behouden.

Tips om te bepalen hoeveel budget je nodig hebt voor Google Ads

Het bepalen van een geschikt Google Ads budget kan een zoektocht zijn omdat er veel factoren zijn die een rol spelen. Hieronder delen we enkele tips die je helpen bij het vaststellen van een passend advertentiebudget.

Bepaal je doelen

Allereerst is het belangrijk om te bepalen wat je wil bereiken met je advertenties en hoeveel je bereid bent om te betalen om deze doelen te bereiken. Stel, je wil maandelijks €10.000 extra omzet en hebt een gemiddelde orderwaarde van €100 is. Dan heb je 100 extra klanten nodig. Als je weet dat ongeveer 5% van je bezoekers klant worden, dan heb je 2.000 klikken nodig voor 100 extra klanten. Stel dat de gemiddelde CPC voor jouw zoekwoorden €1,- is, dan heb je € 2.000 advertentiebudget per maand nodig. Helaas weet je in de praktijk vaak niet precies hoeveel mensen klant worden en zal de gemiddelde CPC variëren. Een berekening vooraf kan je helpen om een inschatting te maken, maar uiteindelijk moet je testen om te bepalen wat werkt en hoeveel budget je nodig hebt.

Doe onderzoek naar de zoekwoorden

Het is handig om te weten wat je kunt verwachten van de kosten per klik (CPC) voor je zoekwoorden. Hiervoor is Google Keyword Planner een goede tool. Naast een inschatting van de zoekvolumes, geeft deze tool ook een inschatting van de kosten die je in Google Ads per klik betaalt.

Testen & optimaliseren

Het belangrijkste is om te testen en te blijven optimaliseren. Op deze manier ga je zien wat wel en niet werkt en kun je op basis van deze inzichten je campagnes optimaliseren. Dit is een doorlopend proces. Omdat de factoren die invloed hebben op de kosten continu fluctueren, is het nodig om je campagnes te blijven monitoren en waar nodig bij te sturen.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je budget voor Google Ads campagnes? Of andere vragen over de opzet van je campagnes? We adviseren je graag!

Nieuwsgierig geworden? Laten we eens een kop koffie drinken!

Myra Gerrits

Laten we eens kennismaken!

Plan een afspraak